مفهوم کنتراست در طراحی!

مفهوم کنتراست در طراحی!

AmirReza Ghomashi

چه در حال کار بر روی یک طرح برای یک بروشور یا طراحی یک پوستر باشید، ایجاد کنتراست یکی از مهم ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید. تضاد چیزی است که مردم به آن جذب می شوند، اما یکی از مواردی است که وقتی به درستی انجام شود، واقعاً نباید به آن توجه کرد، هنگامیکه اشتباه بکارگرفته شود مانند شیء عجیبی جلب توجه میکند! به همین دلیل برای شما به عنوان طراح بسیار مهم است که به کنتراست در طرح های خود توجه کنید. کنتراست چشم را جذب می کند، به یک ترکیب بندی جذابیت بصری می بخشد و می تواند به اشکال مختلف باشد. اولین فکر شما ممکن است تضاد رنگی مانند گرم در مقابل سرد و تاریک در مقابل روشن باشد. در حالی که رنگ یک اصل بسیار ضروری برای کنتراست است، مواردی مانند کنتراست نوع، تراز و اندازه نیز وجود دارد. این اصول مختلف همگی نقش حیاتی در داشتن یا نداشتن طراحی موفقی دارند که جذاب و آسان برای پیروی باشد. برای اینکه بتوانید درک بهتری از این مفاهیم بسیار مهم داشته باشید، بیایید به عمق هر یک برویم تا بتوانید با اطمینان در پروژه بعدی خود اجرای آنها را شروع کنید…

تضاد اندازه فقط برای متن قابل اعمال نیست. همچنین می تواند تصاویر موجود در طرح باشد. لازم است که مناطقی را در طراحی خود پیدا کنید که می خواهید بیننده روی آنها تمرکز کند. سعی کنید با تنوع در اندازه ها چشم بیننده را هدایت کنید. اگر کل چیدمان شما از متن و سایر عناصر کاملاً یکسان تشکیل شده باشد، به احتمال زیاد بسیار جالب نخواهد بود. این اصل مخصوصاً اگر با جزئیات بسیار محدود کار می کنید ضروری است، زیرا نمی توانید به رنگ تکیه کنید تا به شما در ایجاد کنتراست در طراحی یا چیدمان کمک کند

 تضاد رنگ

تضاد رنگ مسلماً یکی از اصول کلیدی طراحی است و همانطور که قبلا ذکر شد، احتمالاً یکی از مواردی است که شما با آن آشنا هستید. اگر یک پس‌زمینه سفید بگیرید و متن سیاهی روی آن بیندازید، می‌توانید یک مثال بسیار ساده از این نظریه را دریافت کنید. تضاد بین مقادیر سفید و سیاه کاملاً واضح است. با این حال، احتمالاً شما با گستره رنگی بسیار بزرگتر از سیاه و سفید کار خواهید کرد.

ایجاد کنتراست مناسب رنگ ها می تواند طراحی شما را ایجاد یا شکسته کند. شما نمی خواهید رنگ ها به گونه ای با یکدیگر تضاد داشته باشند که دیدن آن گیج کننده و تحریک کننده باشد. با نگاه کردن به تصویر بالا، چشمان شما احتمالاً پس از خیره شدن به آن حتی برای چند ثانیه شروع به درد می کنند.

از طرف دیگر، تصویری که در بالا نشان داده شده است سطح بسیار خوبی از کنتراست بین پس‌زمینه و رنگ متن را نشان می‌دهد که دیدن آن لذت بخش است. رنگ‌های انتخاب شده صرفاً پرده های مختلف تصویر قبلی بودند، اما اینها با هم بسیار بهتر عمل می‌کنند. بسیار مهم است که با رنگ های مکمل کار کنید که به چشم فشار وارد نمی کنند. شما همچنین نمی خواهید با رنگ هایی که بسیار شبیه به یکدیگر هستند، مانند قرمز و نارنجی کار کنید

تضاد شکل

استفاده از تضاد در شکل برای طرح های شما واقعا می تواند به برجسته شدن چیزها کمک کند. این به شما این امکان را می دهد که با ایجاد تفاوت قابل توجه در شکل نسبت به بقیه عناصر در چیدمان، عناصر اصلی طراحی خود را برجسته کنید. بسته به اینکه چقدر این کار را انجام می دهید، می توانید سطح بسیار شدیدی از کنتراست ایجاد کنید تا توجه بیشتری را به یک منطقه جلب کنید. به عنوان مثال، اگر طرحی دارید که در آن همه عناصر از مستطیل تشکیل شده اند، اما درست در وسط یک دایره وجود دارد، توجه بیننده مستقیماً به دایره می رود زیرا با بقیه عناصر متفاوت است.

اگر تصویر بالا را بررسی کنید، می بینید که این طرح تقریباً به طور کامل از اشکال مربعی تشکیل شده است. اشکال مربع هستند، و همچنین عناصر گرافیکی مختلف. با این حال، چیزی که احتمالاً بیش از همه برای شما متمایز خواهد بود،دایره است زیرا تنها عنصری است که در ترکیب بندی مربع شکل نیست و ابتدا چشم شما مستقیماً به آن تصویر می رود.

تضاد در تایپ

مهم نیست که چه طرحی ایجاد می کنید، این احتمال وجود دارد که با نوعی فونت کار کنید. وقتی صحبت از تایپ‌فیس به میان می‌آید، سایر عناصر کنتراست را می‌توان اعمال کرد، چه رنگ، اندازه یا شکل. هنگام کار با یک طرح، هرگز نمی خواهید از فونت یکسانی برای کل طراحی استفاده کنید. در عوض، مکان‌هایی را پیدا کنید که می‌توانید تنوع ایجاد کنید، مانند مناطقی که بیشترین اهمیت را دارند. به عنوان مثال، می توانید از همان فونت استفاده کنید اما یکی پررنگ و دیگری سبک یا معمولی باشد. این به شما کنتراست می‌دهد، اما این یکپارچگی را در طراحی شما حفظ می‌کند، زیرا نمی‌خواهید برای هر متنی یک تایپ متفاوت داشته باشید.

در مثال طرح بندی بالا، می توانید یک نمایش عالی از کنتراست بین نوع فونت را ببینید. در حالی که گاهی فقط دو تایپ فیس مختلف در طراحی استفاده می شود، تضاد بسیار خوبی بین نوع و رنگ وجود میدهد. کنتراست یکی از مهم ترین اصول در طراحی است و بسیار فراتر از رنگ های روشن و تیره است. همه این عناصر کنتراست باید در یک طرح  با هم کار کنند تا به ظاهر نهایی کمک کنند. به خاطر داشته باشید که هر چیزی نیازی به کنتراست بسیار زیادی نسبت به جایی که به اثر شما ضربه می زند، ندارد. می تواند ظریف باشد دفعه بعد که روی یک چیدمان کار می کنید، مطمئن شوید که این اصول را اجرا می کنید تا کار جذاب تری ایجاد کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است